Menggunakan Nozel Swirl

Alhamdulillah bersyukur dan bertemu kembali. kali ini Syafa ingin memberi sedikit panduan mudah untuk menggunakan beberapa nozel pilihan.

Sebagai pembukaan, Syafa akan menunjukkan cara menggunakan nozel yang boleh membentuk swril atau rosette dan juga nozel yang boleh membuat bentuk rumput. Di bawah ini Syafa sertakan sebaik mungkin detail gambaran teknik berkenaan.

1) Pertamanya mari berkenalan dengan nozel berbentuk swril atau rosette. (nozel yang terbaring dalam rajah pertama).



2) Nozel ini Syafa gunakan jenama Wilton 2F Buatan Korea.



3) Mulakan dari tengah dan picit sedikit ditengah cupcake.



4) Perlahan gerakkan disekeliling mengiut pusingan tawaf (lawan arah jam) sehingga menemui hujung cupcake. peringatan ! picit piping beg dengan perlahan tetapi konsisten dan jangan terputus yang boleh menyebabkan bentuk swril atau rosette kurang menjadi.


Akhirnya terbentuk seperti design di bawah. tambah sedikit hiasan jika perlu (design ini biasa saja, tetapi selalunya Syafa akan topping terlebih dahulu atas cupcake dengan topping buttercream putih, agar hiasan swril kita akan lebih timbul).


Ok, selamat mencuba.. Untuk lebih lagi hiasan cupcake buatan Syafa, boleh rujuk ke facebook saya Syafa Cupcakes . Akan datang Syafa akan tunjukkan pula penggunaan nozel berbentuk rumput. :)

CONVERSATION